Διεθνές πρόγραμμα ITL
Τα πρώτα μας βήματα
Aπό τη μέχρι τώρα εμπειρία μας στις σχολικές αίθουσες έχουμε αντιμετωπίσει διάφορες προβληματικές συμπεριφορές παιδιών. Βασικός μας στόχος είναι πώς θα αντιμετωπίσουμε αυτές τις συμπεριφορές. Κάποια παιδιά δεν πειθαρχούν, δεν έχουν όρια, πρέπει να τα τιμωρήσουμε; Άλλα παιδιά δεν μπορούν να συνεργαστούν, δεν μπορούν να ενταχθούν σε μια ομάδα. Πώς χειριζόμαστε τέτοιες καταστάσεις; Άλλες φορές υπάρχει ένα πνεύμα ρατσισμού μεταξύ των παιδιών. Πώς το αντιμετωπίζουμε;
Όλα αυτά τα συζητήσαμε στην πρώτη συνάντηση. Στη δεύτερη συνάντηση καταλήξαμε στο θέμα «Πειθαρχία ? Όρια ? Τιμωρία», γιατί πιστεύουμε ότι μόνο με τα όρια και τους κανόνες μπορούμε να αντιμετωπίσουμε τέτοιες καταστάσεις.
Στόχος μας με την υλοποίηση του προγράμματος είναι η καλύτερη λειτουργία της τάξης, ο σεβασμός και η συνεργασία μεταξύ των παιδιών, όπου όλοι θα τηρούν τα όρια και τους κανόνες.
Στην επόμενη συνάντηση αποφασίσαμε να ξεκινήσουμε την υλοποίηση του προγράμματος με το «Ημερολόγιο», όπου εκεί θα καταγράφονται περιστατικά από κάθε τμήμα, θα τα συζητάμε και θα προτείνουμε διάφορες πρακτικές. Σε επόμενη συνάντηση θα συζητάμε αν αυτές οι πρακτικές είχαν αποτέλεσμα.
Επιπλέον θα θέλαμε να συναντήσουμε και συναδέλφους από άλλα σχολεία και θα θέλαμε να τους ακούσουμε πώς διαχειρίζονται όμοιες καταστάσεις και πώς υλοποιούν το πρόγραμμα, για να μπορέσουμε να κάνουμε μεγαλύτερα βήματα.
Επίσης θα θέλαμε να φτιάξουμε ένα ερωτηματολόγιο, που με αυτό θα διαπιστώσουμε ποιες είναι οι σχέσεις οικογένειας ? παιδιών, οικογένειας ? σχολείου. Σκοπός είναι να διαπιστώσουμε αν στο σπίτι υπάρχουν όρια και κανόνες.
Στο συγκεκριμένο πρόγραμμα μας βοηθά το γεγονός ότι έχουμε μια φιλική σχέση μεταξύ μας, κοινούς στόχους και καλή συνεργασία. Δυσκολία μας είναι ότι δεν υπάρχει αρκετός χρόνος για να συναντιόμαστε.
Από το εγώ στο εμείς (πως γίναμε ομάδα)
Εδώ και πολλά χρόνια στο σχολείο μας η λέξη συνεργασία δεν είναι άγνωστη. Δεν ψά-χνουμε σε λεξικά να βρούμε τη σημασία της. Την κάνουμε καθημερινή πράξη.
?Εγώ σήμερα είχα αυτό το πρόβλημα μέσα στην τάξη μου, εσύ τι θα έκανες, πες μου τη γνώμη σου?. Αυτές τις συζητήσεις τις ακούς συχνά στα διαλείμματα.
Έτσι φέτος όταν ο συνάδελφος και παλιός δάσκαλος του σχολείου κ. Χάρης Παπαδό-πουλος μας μίλησε για το πρόγραμμα (ΙTL), δε δυσκολευτήκαμε να απαντήσουμε ότι θα θέλαμε να δοκιμάσουμε.
Έτσι μας έφερε σε επαφή με τον κ. Μπαγκάκη και του συνεργάτες του και ξεκινήσαμε. Βέβαια δεν μας ήταν άγνωστο το πρόγραμμα μιας και οι περισσότεροι από μας είχαμε παρακολουθήσει σεμινάρια από την προηγούμενη εφαρμογή του στη Ελλάδα.
Θα θέλαμε να έχουμε κάνει περισσότερα βήματα, αλλά υπάρχουν μεγάλες δυσκολίες στο να καταφέρουμε να βρούμε κοινή ώρα για να συναντηθούμε όλοι μαζί. Το σημαντι-κό είναι ότι το πρώτο δύσκολο βήμα έγινε, άρα γιατί να μην γίνουν κι άλλα;
Διεθνής Συμμετοχή
Το σχολείο μας συμμετέχει στο ITL. Είναι ένα διεθνές πρόγραμμα, στο οποίο συμμετέχουν πολλές χώρες της Ευρώπης. Από το σχολείο μας συμμετέχουν η διευθύντρια του σχολείου Φέγγαρη Μαρία, ο υποδιευθυντής Καψαλάκης Γιώργος , οι δασκάλες Παπαζώη Ρούλα, Τσαμούδαλη Ζωή, Κοΐδου Μαρία και η μουσικός μας Ααρών Ουρανία. Παρακάτω ο καθηγητής πανεπιστημίου κ. Μπαγάκης, που είναι υπεύθυνος του προγράμματος στην Ελλάδα, μας μιλάει γι? αυτό:
"Το πρόγραμμα Intemational Teacher Leadership Project (ITL), στο οποίο συμμετέχει
και το σχολείο σας, αποτελεί συνέχεια του Διεθνούς Προγράμματος Carpe
Vitam.Leadership for Leaming, το οποίο στη χώρα μας ανέδειξε ενδιαφέροντα στοιχεία που παρουσιάστηκαν σε δεκάδες εκδηλώσεις σε διαφορετικές περιοχές της Ελλάδας, αποτυπώθηκαν στο επεισόδιο «Πώς αλλιώς να μάθω» από το ντοκιμαντέρ της ΕΡΤ (παίχτηκε 6 φορές), σχολιάστηκαν σε βιβλία και άρθρα, αξιοποιήθηκαν σε πειραματισμούς και πρακτικές σχολείων. Το τελευταίο αυτό Πρόγραμμα, ως γνωστόν, είχε συντονίσει ο διεθνούς φήμης καθηγητής του Πανεπιστημίου του Cambήdge John MacBeath.